Fitness Białystok - Miejski Portal Informacyjny Białystok
ŚRODA 26 lipca 2017
Imieniny:
Gibkie ciało
2009-06-29  
wielkość czcionki: A A A

   


Maniac Gym
    Joanna Zapolska jest doktorem nauk o kulturze fizycznej o specjalności fitness a także trenerem w fitness klubie Maniac Gym, wielokrotną Mistrzynią Polski w gimnastyce sportowej, Wicemistrzynią Świata w fitness i autorką programów telewizyjnych propagujących zdrowy styl życia.



 Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne są ćwiczenia gibkościowe. Osoby uczęszczające do klubów fitness zwykle unikają przed lub po treningowego rozciągania. Ćwiczenia gibkościowe, nazywane inaczej stretchingiem czy rozciąganiem, mają na celu zwiększenie zakresu ruchów w poszczególnych stawach i zmniejszenie napięcia mięśni, a tym samym niwelują jakże częste bóle kręgosłupa. Aby zwiększył się zakres ruchu, należy możliwie jak najmocniej rozciągnąć odpowiednie grupy mięśniowe. Dzięki rozciąganiu poprawia się nasza sprawność ruchowa, ciało staje się bardziej gibkie, elastyczne i rozluźnione. Ćwiczenia rozciągające zmniejszają napięcie mięśniowe i zwiększają elastyczność mięśni.

  Najczęściej spotykamy się z takimi formami ruchu podczas zajęć aerobiku, gdzie, zarówno w początkowej fazie, jak i w końcowej, instruktor stosuje pełen zestaw ćwiczeń rozciągających. Szczególnie na zakończenie ćwiczenia rozciągające pomagają mięśniom lepiej się zregenerować, uelastycznić i rozciągnąć.

  Wykonywanie ćwiczeń gibkościowych jest niejako wymuszone przez instruktorów prowadzących zajęcia. A co z osobami, które ćwiczą w siłowni? One tym bardziej powinny dbać o gibkość mięśni. Wcale nie potrzebujemy tak dużo czasu na taki trening. Wystarczy każdorazowo pięć - dziesięć minut ćwiczeń, co pozwoli w pełni ustabilizować elastyczność naszych mięśni, bez względu na to, jaki trening był wykonywany.

  I jeszcze kilka wskazówek dla osób, które chciałyby się rozciągać w warunkach domowych. Ćwiczenia te możemy wykonać samodzielnie, bez konieczności stosowania dodatkowych urządzeń, a co najważniejsze nie potrzebujemy do tego dużego pomieszczenia ani osoby, która by nam pomagała w rozciąganiu. Efekty wykonywanych ćwiczeń zależne są od częstotliwości rozciągania i prawidłowej techniki ich wykonania. Aby były one jak najbardziej efektywne, należy przyjąć wygodną pozycję wyjściową, tak by móc równomiernie oddychać, a w momencie rozciągania myśleć o wykonywanym ćwiczeniu. Osiągnięcie oczekiwanych rezultatów będzie możliwe wówczas, gdy ćwiczenia będą wykonywane prawidłowo. Przy większości ćwiczeń głowa powinna być przedłużeniem wyprostowanego tułowia. Natomiast ekstremalny moment rozciągnięcia wymaga od nas specjalnego traktowania, spokojnego oddechu i rozluźnienia mięśni.

  W kolejnym cyklu formy na wiosnę o tym jakie ćwiczenia pomogą nam wzmocnić mięśnie brzucha.


aut. Joanna Zapolska
www.zapolska.pl
www.maniacgym.pl



Z pozycji w wypadzie przodem.
W pozycji siadu prostego.
Z pozycji leżąc tyłem.
W siadzie skrzyżnym.
Z pozycji wypadu bocznego.




 
Share